Motivace je pro hubnutí mimořádně důležitý impuls. Důvod, proč hubnout, je obvykle na úvod samotná motivace hubnutí, avšak později již dochází časem k sklouznutí do stereotypu a mnoho lidí se začíná ptát sami sebe – proč hubnu, proč chci zhubnout, má vůbec smysl vydržet? Jistěže, mnoho z nás si na začátek hubnutí vybere nesprávné důvody, ale najít motivaci je možné i později a velké části lidí se to i podaří. Tak proč ne taky Vám!
Existuje několik důvodů, proč lidé začnou s hubnutím. Co se týče mužů, většinou je to typický “pivní sval”, čili chtějí zhubnout z břicha. Pro ženy jsou obvykle důvody, proč zhubnout, více specifičtější a je jen málo žen, které nezačnou při delším pohledu do zrcadla hledat nějaké to kilo navíc na stehnech, bocích, hýždích, ale i na bříšku a na jiných svalových partiích.
Důležité je se nejprve rozhodnout pro hubnutí a vědět, co to všechno obnáší. To, že se vidíte v zrcadle a chcete se líbit jiným, je však častokrát jen falešný důvod. Mnohdy, pokud si člověk představí, že má vyměnit dobře vypadající, ale kalorické jídlo, za misky plné zeleniny nebo dny plné cvičení, hned ho přejde po pár minutách chuť na hubnutí. Nejčastější důvody, proč vůbec lidé začnou hubnout, jsou obvykle:
Existují dva základní typy motivace a to vnější a vnitřní motivace. Vnější je například ta, pokud vidíme pozitivní vzor v někom jiném, případně pokud to děláme kvůli okolí nebo proto, že jsme náhle objevili zázračný návod na hubnutí. V podstatě vlastně chceme hubnout, ale hledali jsme právě vnější podnět. Problém však je, že taková motivace je obvykle jen krátkodobá.
Vnitřní motivace je mnohem silnější, protože člověk bez ohledu na to, zda vidí ve svém okolí nějaké vzory, případně zda cítí tlak okolí na změnu, se rozhodne pro tuto změnu. Tenhle typ motivace je dlouhodobější, ale potřebuje i správný důvod. Jím nemůže být například snaha zalíbit se jiným nebo snaha pochlubit se krátkodobě změnou hmotnosti, naopak, musí tam být dlouhodobé důvody, nejlépe takové, které jsou spojeny s dostatečnou informovaností ohledně zdravotního a psychologického přínosu pro zhubnutí na optimální hmotnost.
Pozitivní motivace na hubnutí umí udělat mnohem víc než negativní. To platí zejména tehdy, pokud je člověk podporován i okolím a daří se mu postupně dosahovat svých cílů. V tomto případě je taková motivace velmi lehká, protože vidí výsledky. Horší je to však tehdy, pokud se mu nedaří na úvod tak, jak si představoval, případně tehdy, pokud byly důvody na úvod nesprávné, což vede nejčastěji k tomu, že hubnutí zanechá.
Měli jste v dětství problém, že se Vám okolí, spolužáci, rodina nebo i partneři posmívali kvůli nadměrné hmotnosti a váze? Cítili jste ty pohledy okolí, které byly ironické nebo povýšené? Pokud si chcete něco dokázat kvůli jiným a kvůli okolí, může to být na začátek jeden z důvodů, proč sice začnete cvičit, ale na druhou stranu je to i velmi často důvodem, proč nevydržíte.
Motivace hubnout by měla vycházet z objektivního stavu zhodnocení tak zdravotní, estetické jako i psychické stránky aktuálního stavu a možného stavu. Statistiky říkají, že lidé, kteří jsou spokojenější se svou hmotností a postavou, mají i větší sebevědomí, prožívají šťastnější život a zároveň mají i zdravější život, protože faktem je, že nadváha a obezita úzce souvisí se zdravotním stavem.
Existuje několik ověřených technik, jak může být motivace v hubnutí úspěšná a prospěšná i z dlouhodobého hlediska a to i tehdy, pokud je hubnutí náročné a je třeba opravdu radikálně a od základů změnit svou životosprávu, životní styl a celkové stravování a každodenní život. Zde jsou ty nejdůležitější a nejefektivnější:
To, že správné důvody a motivace mají přímý vliv na úspěšnost výsledků, dokazují i následující dva grafy, které vycházejí z reality a míry úspěšnosti hubnutí. Ukazují, že pokud má člověk nesprávné důvody nebo jen slabou a vnější motivaci, nedosáhne takovou pravděpodobnost úspěchu, jako v případě, že jde o důvody a motivaci vycházející takříkajíc zevnitř.
První graf ukazuje, jaké je zastoupení lidí, kteří se rozhodnou pro některý z důvodů nebo pro ten který typ motivace. Lidé se nejčastěji rozhodují pro hubnutí, protože se chtějí líbit jiným, méně často pro zdravotní důvody:
Druhý graf ukazuje úspěšnost, jak se podařilo dané skupině zhubnout. Jak vidíte, lidé, kteří to dělali kvůli zdravotním důvodům, měli vyšší úspěšnost než ti, které k tomu donutil tlak okolí nebo se chtěli líbit jiným: