Ovesné vločky a hubnutí

ovsene-vlocky

Hubnutí s ovesnými vločkami patří mezi základy hubnutí přes správné stravování. Jak už název napovídá, základem pro tyto vločky je oves, což je jedna z nejstarších obilnin, které lidstvo konzumuje již dlouhá staletí. Nejlepší jsou ovesné vločky k snídani a mohou být dokonce i bez lepku jako bezlepkové (což je výhodné pro lidi s alergií na lepek). Vločky mohou jíst i kojenci v přiměřené formě a úpravě, ale právě dospělí je nejvíce jedí na hubnutí.

 

Ovesné vločky a hubnutí

Výhodou totiž je, že ovesné vločky působí preventivně pro přibírání hmotnosti například už jen tím, že organismus skvěle zasytí. Na druhou stranu ale obsahují i vlákninu, která pomáhá při procesu trávení, což se projeví i na celkovém metabolismu a nejen vloček, ale například i tuků a jiných látek v těle. Velkou výhodou je také to, že díky obsahu polysacharidů dodají pro tělo potřebnou energii, ale právě proto nejsou vhodné na večeři.

Koupit se dají jako klasické, ale například i jako instantní, které se také osvědčily při hubnutí. Cena není příliš vysoká a stačí si vybrat jen konkrétní značku v některém z mnoha eshopů na internetu. Každá dieta, která obsahuje na snídani ovesné vločky, je pozitivním příslibem pro lepší stravování, ale samozřejmě nejde jen o samotné ovesné vločky.

 

Jaké mají ovesné vločky účinky?

To, že vločky obsahují velké množství živin a vitamínů je známo, taktéž i poměrně velké zastoupení důležité vlákniny v jejich obsahu je dobrým předpokladem pro příznivé účinky na hubnutí. Co však může způsobovat pro tělo pravidelná konzumace ovesných vloček a jaký má smysl například v procesu hubnutí?

  1. Díky vysokému obsahu vlákniny dochází nejen k podpoře metabolismu a trávení, ale v případě kombinace se správným pitným režimem má člověk i delší dobu pocit sytosti
  2. Mají nízký glykemický index, což je první dobrou zprávou pro každého, kdo se bojí, že by obsahovaly až příliš mnoho cukru – mají ho přesně tolik, abyste dokázali načerpat dostatek energie do oběda, jestliže jejich konzumujete na snídani a zároveň jde o cukr přímo využitelný pro tělo, takže se neukládá do zásoby
  3. Rostlinné bílkoviny jsou skvělým spouštěčem podpory svalové hmoty a na nastartování metabolismu, což má za následek odbourání tuků av kombinaci s cvičením zpevnění svalů
  4. Pomáhají nejen přímo během hubnutí ale i po něm a to tím, že předcházejí tzv. jojo efektu – ten vzniká po různých nárazových dietách a projeví se v tom, že po ukončení diety tělo znovu začne nabírat zásoby tuku a jiných látek, což při konzumaci ovesných vloček opravdu nehrozí

 

Co všechno obsahují?

Základem ovesných vloček je vláknina (obsahují jí až 10%), ale také důležitý je i obsah bílkovin, konkrétně těch rostlinných. Samozřejmě, nachází se zde i tuk, ale jen ve velmi malém zastoupení, mnohem větší mají bílkoviny. Ovesné vločky jsou velmi dobrý zdroj pro vitaminy B, E a K, kyselinu listovou, kyselinu pantotenovou, je zde i vápník, sodík, fosfor, železo, draslík, měď, mangan, hořčík a zinek.

 

Nutriční hodnoty – složení a různé energetické hodnoty:

KJ Kcal Bílkoviny Tuky Sacharidy Vláknina Vápník Glykemický index
1490 363 15g 6,5g 60g 10g 55mg 55

 

Díky dostatečné energetické hodnotě kilojoulů a zároveň velmi dobře spalitelných kalorií není problém zařadit ovesné vločky mezi potraviny vhodné na hubnutí, ne-li přímo ideální. Lecitin, selen, betaglután a jiné nesmírně cenné látky zároveň zabezpečení, že při konzumaci snídaně z ovesných vloček klidně i většinu roku nebude organismus o nic podstatného ochuzen. Nejen pestrá strava je tedy vyvážená – i jednoduchá strava se správným poměrem a obsahem důležitých látek je pro organismus velmi dobře využitelná.

 

Ovesné vločky a různé recepty na inspiraci

Recepty na ovesné vločky mohou být vhodné nejen na hubnutí, ale například i pro ženy zaměřené na fitness a také kvůli obsahu zdravých složek i pro děti. Příprava je poměrně jednoduchá a to bez ohledu na to, zda děláte koláč, sušenky nebo jen jednoduché snídaně. Za zmínku stojí i fakt, že několik mužů, které zajímá kulturistika a cvičení, pokládá ovesné vločky za skvělý start do nového dne právě na snídani.

Velmi často se například kombinují ovesné vločky s jogurtem (což je mimochodem triviální recept), s mlékem jsou velmi dobré na hubnutí a například s ovocem se dají kombinovat v trojkombinaci tvaroh – rozinky – banán. Populární je ovesné vločky zkombinovat taky s kefírem nebo acidofilním mlékem. Výhodou je, že snídaně s ovesnými vločkami můžete jíst i dlouhodobě, klidně i celý rok. Samozřejmě, ve správném poměru a kombinaci s ostatními jídly během dne.

 

Jsou ovesné vločky zdravé?

Na zdraví mají ovesné vločky velmi příznivé účinky a vliv. Snižují například hladinu cholesterolu v krvi, pomáhají zlepšit činnost štítné žlázy, pomáhají také při kožních problémech, snižují riziko kardiovaskulárních onemocnění a riziko infarktu, ale mají pozitivní funkci i při chorobách nervové soustavy. Stabilizují hladinu cukru v krvi, což pomáhá odbourávání tuků z těla a zlepšuje metabolismus organismu.

Díky složení je považováno tohle jídlo za skvělého pomocníka při činnosti ledvin a při zlepšení vylučování a to taky v rámci trávicí soustavy. Dostatek vlákniny a minimální obsah tuků podporují například trávení i těžko stravitelných jídel ve střevech a například pravidelná konzumace ovesných vloček může mít preventivní účinek proti zánětu ve střevech. Ze zdravotního hlediska jsou tedy ovesné vločky i dlouhodobě nezávadné a naopak mají pozitivní účinky.

 

Správná příprava a kdy je jíst

Příprava je velmi jednoduchá a trvá opravdu jen pár minut. Úvodem dejte sevřít vodu, do misky si připravte vločky, případně můžete přidat například i skořici nebo kokosový olej a následně na úvod nalijte jen malé množství vody, aby v ní ještě vločky neplavali. Počkejte, dokud voda trochu vsákne a stane se hustou a můžete následně doplnit zbylou vodu. Na závěr, když už vločky nabobtnají a mírně vychladnou, můžete přidat další ingredience, například ořechy, semínka a podobně.

Samozřejmě, nemusíte je dělat jen s vodou, můžete je například zalít i mlékem, přidat sušené nebo čerstvé ovoce, ořechy a je hotovo. Vločky jsou ideální i pro lidi, co se ráno poměrně dost spěchají a jsou velmi jednoduché na přípravu. Výhodou je také to, že v obchodě je možné si vybrat opravdu z velkého výběru různých značek, typů a druhů.

Vzhledem k středně dlouhému účinku zasycení kolem 1 až 1,5 hodiny se hodí k snídani ale i na svačinu. Mohou se jíst i před tréninkem nebo po vytrvalostním cvičení na doplnění zásob energie. Méně vhodné jsou již na večeři zejména pro ty, co si chtějí udržet hmotnost nebo naopak zhubnout. Celkově by neměl objem jídla připraveného z vloček přesáhnout kolem 200 až 300 gramů, samozřejmě je to individuální u žen au mužů.

 

Proč jíst vločky, pokud chcete zhubnout?

  • Obsahují hodně vlákniny, což pomáhá správnému trávení
  • Jsou vhodné i pro diabetiky a cukrovkáře, dokonce existují i bezlepkové vločky
  • Velmi rychle člověka zasytí a pociťuje méně hlad, což se hodí zejména tehdy, pokud hrozí přejídání z důvodu neustálého pocitu hladu
  • Rychlost přípravy je pro srovnání s jinými jídly na snídani opravdu obrovská a to je také velký důvod pro ty, co si myslí, že hubnutí je náročná věda
  • Cenová dostupnost a variabilita je obrovská, vločky se dají konzumovat i v koláčích, chlebu, s ovocem, jako kaše, zkrátka fantazii a experimentům se meze nekladou

Ovesné vločky a hubnutí 3.83/5 (76.67%) 6

2 Comments

  1. Tomáš Prokeš napsal:

    Naši předkové ovesné kaše (ale i jiné) jedli běžně a civilizační choroby neměli. Dnes nás civilizační choroby decimují ve velkém, protože upřednostňujeme průmyslově upravené (a tedy znehodnocené) potraviny. Vraťme se proto k ovesným kaším (ne instantním). Oproti našim předkům si je můžeme navíc ochutit i chia semínky, kustovnicí, mandlemi, banánem, datlemi apod. A určitě nedávejte do kaše mléko ze supermarketu. To totiž není mléko – důkaz: do druhého dne na povrchu nevznikne žádná smetana, po převaření se nevytvoří žádný škraloup a ani po pár dnech se nedočkáte kyselého mléka. To proto, že je to bezcenná mrtvá kapalina, plná cizí škodlivé chemie, která tu chuť mléka pouze napodobuje. Pokud vám ale ovesná kaše bez mléka nechutná, zkuste nepasterizované mléko z automatů. Je o mnoho kvalitnější.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *