Obezita u detí – léčba a prevence

obezita hamburger

Obezita u dětí již není v dnešním světě nic výjimečného a to, že je děťátko například „baculaté“ nemusí znamenat to, že se o něj rodiče dobře starají, ale naopak jde o znamení špatné životosprávy. Samozřejmě, u starších dětí, například v pubertě, může někdy nastat například přejídání se ze stresu, ale obezita u dětí v České republice začíná podobně jako všude ve světě již od prvního roku, kdy bývá dítě častokrát překrmováno. Pokud se k tomu přidá pokračování špatné životosprávy, je o problém postaráno.

 

 

Dětská obezita je zdravotní problém

Obezita dětí znamená především významnou zátěž pro organismus z hlediska zdraví. Statistiky říkají, že počet dětí s nadváhou roste a dnes trpí tímto problémem skoro každé 6. dítě. Nadváhou trpí skoro 15 procent dětí ve věku od 7 do 18 let, z toho vyšším stupněm obezity trpí zhruba desetina dětí. Problémem je i to, že dětská obezita v Čechách se přenáší i následně do života dospělých.

Špatné stravovací návyky a nedostatek pohybu způsobují především zvýšení rizika kardiovaskulárních onemocnění, ale například negativně ovlivňují i trávicí soustavu a zpomalení metabolismu. Kromě toho, během vývinu potřebuje dítě pestrou a vyváženou stravu s ohledem na všechny vitamíny, živiny a minerály a pokud takové látky v těle chybí, může nastat i nesprávný vývin například kostí nebo svalové hmoty.

 

  • Obézní děti mají častěji problémy například s obstrukčním spánkovou apnoe
  • Rizikovější je i vznik astmatu nebo problémů s dýcháním
  • Vysoký krevní tlak je to „nejméně“ co se může dítěti stát, mnohdy již během dospívání hrozí například i vznik získané cukrovky 2. typu
  • Přejídání se je nemoc, která může způsobit i problémy jater, žaludku a jiných částí trávicí soustavy
  • U dívek může přicházet během puberty k nepravidelné menstruaci

 

obezita hamburger

 

Nejčastější otázka je, kdo je viníkem?

Existuje mnoho chyb, které dělají děti a také jejich rodiče a to zejména z pohledu stravování a životosprávy. To, zda má organismus nadváhu nebo ne, záleží na tom, co přijímá av jaké formě. Samozřejmě, úzce souvisí stav hmotnosti i s výdejem energie, čili pokud dítě má například nedostatek pohybu a přejídá se, není žádným překvapením, že má nějaké kila navíc. Zde je pár nejčastějších chyb a faktorů pro vznik obezity a nadváhy:

  1. Nepravidelné stravování během dne a nadměrné stravování večer v kombinaci s malými snídaní, protože dítě „nestíhá“
  2. Příjem potravin s vysokým obsahem tuků a rafinovaných cukrů, které se ukládají v těle
  3. Příliš málo ovoce a zeleniny způsobuje, že tělo nemá dostatek živin a látek potřebných pro pravidelný metabolismus
  4. Mnoho živočišných bílkovin a málo rostlinných bílkovin, ale i celková převaha více živočišného jídla nad rostlinným
  5. Nedostatečný pitný režim, který se následně „vyrovnává“ pitím přeslazených nápojů
  6. Konzumace velmi kalorických potravin při pasivním odpočinku, například při sezení nebo ležení
  7. Jídla z provozoven rychlého občerstvení nebo sladkosti jsou doslova kalorickou bombou pro organismus
  8. Nedostatek pravidelného pohybu a tělesných, fyzických či sportovních aktivit způsobuje, že nadměrný příjem energie (ještě k tomu taky v nevhodné formě) není kompenzován výdejem energie, takže dochází k ukládání do zásob

 

Možnosti prevence

Následující graf ukazuje, kde jsou nejčastější příčiny a jaké podmínky mají na svědomí nástup obezity u dětí. Poznáním důvodů je možné velmi dobře provádět i prevenci.

 

prevence detske obezity

 

  • Jíst pravidelně, alespoň 5 krát za den, zejména velký důraz je kladen na správné snídaně a nepřejídat se večer
  • Nepít nadměrné množství slazených nápojů a nápojů s vysokým obsahem rafinovaných cukrů
  • Důležité je stravovat se zdravě s ohledem na dostatek zeleniny, ovoce a rostlinných složek, omezit třeba sladkosti, příliš slaná jídla a příliš mnoho živočišných potravin
  • S příjmem jídla souvisí taky výdej energie, nejlepší je pravidelný pohyb, ať už nenáročný jako například chůze nebo pravidelný běh, tak i cvičení a jiné formy aktivity
  • Tělo musí mít i dostatečný čas na regeneraci a to platí zejména o dětech a dospívajících dětech v pubertě, čili alespoň 7 či 8 hodin spánku jsou základem

 

Jaká dieta pro děti je vhodná a jaká už ne?

Na rozdíl od dospělých třeba být v případě dětí obezřetnější při jakémkoliv větším zásahu do stravování. Dieta při dětské obezitě není vhodná redukční formou, je spíše třeba podporovat zdravé hubnutí postupně a dlouhodobě. Léčba není jednoduchá záležitost, která by se dala zvládnout rychle, ačkoli několik výzkumy samozřejmě ukazují, že například i vysazení nadměrného cukru má příznivý vliv již během prvních týdnů.

Prvním úkolem je zastavit přejídání se. Tato podpora je nejdůležitější v kombinaci nejen s regulací příjmu, ale i výdeji energie a kalorií. Třeba zvýšit tedy dítěti i pohybovou aktivitu a to formou zábavné, ale pravidelné aktivity, například přes různé sportovní hry. Samozřejmě je třeba dbát i na to, aby dítě mělo dostatek běžného pohybu jako je například chůze. Velmi důležité je zaměřit se na jídelníček dítěte:

 

  1. Důležitý je dostatek hodnotných potravin, čili ubrat potraviny bohaté na tuk a cukr a přidat například více zeleniny, ovoce a rostlinných bílkovin a látek
  2. Pozor na smažená jídla, sladkosti, pamlsky, solené jídla – to vše způsobuje obezitu u dětí již od raných stádií vývoje
  3. Velkou kalorickou bombou jsou slazené nápoje, takže základem diety je jejich nahrazení zejména čistou vodou, případně vodou s mírným obsahem minerálů
  4. Zapomeňte na drastickou dietu, třeba na to jít postupně a dlouhodobě, například i s nahrazením syntetického cukru přírodním, protože rychlou a šokovou změnou dosáhneme u dětí maximálně jen odpor

Orientační tabulka vhodných a nevhodných potravin při dětské dietě:

Vhodné potraviny Nevhodné potraviny
Mléčné výrobky s nízkým obsahem tuku Tučné mléčné výrobky, například šlehačka
Hubenější maso z mladších zvířat Uzeniny a tučné maso z kachny či husy
Sladkovodní i mořské ryby Slané pochutiny
Všechny druhy ovoce Sladkosti a čokolády
Všechny druhy zeleniny Cukrovinky
Celozrnné pečivo Bílé pečivo ve velkém množství
Rýže tmavá, ne světlá Smažená jídla
Celozrnné těstoviny Husté a masní polévky
Tuky jen v malém množství, například máslo Slazené nápoje a kalorické nápoje

 

Základní chyby rodičů, pokud chtějí pomoci dětem

Zde jsou některé základní a poměrně často se opakující chyby, které rodiče dělají a to i v dobré víře, že tím dítěti pomohou. Naopak však mohou celému procesu uškodit a také někdy přijde i k následkům z psychologického hlediska. Vyvarujte se proto tímto častým věcem:

  • Neposmívejte se dítěti a nezhazujte ho – to, že mu budete neustále připomínat, že je obézní nebo budete mít ironické poznámky, to moc dítě ke změně neposmělí
  • Nevyčítejte dítěti ani to, že je příliš tučné a ani to, pokud je najednou příliš hubené
  • Nenuťte děti dělat nic, co sami dobrovolně nechtějí a zejména nedělejte změny okamžitě, ale postupně
  • Jděte vlastním příkladem, ať už v oblasti stravování, pohybu a celkovému přístupu ke změnám, protože jen pozitivní příklad lze následovat

 

 

 


Obezita u detí – léčba a prevence 4.00/5 (80.00%) 1

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *