Jak se motivovat při hubnutí? Takto!

graf9cz

Motivace je pro hubnutí mimořádně důležitý impuls. Důvod, proč hubnout, je obvykle na úvod samotná motivace hubnutí, avšak později již dochází časem k sklouznutí do stereotypu a mnoho lidí se začíná ptát sami sebe – proč hubnu, proč chci zhubnout, má vůbec smysl vydržet? Jistěže, mnoho z nás si na začátek hubnutí vybere nesprávné důvody, ale najít motivaci je možné i později a velké části lidí se to i podaří. Tak proč ne taky Vám!

 

 

Úvodem otázka – proč hubnout?

Existuje několik důvodů, proč lidé začnou s hubnutím. Co se týče mužů, většinou je to typický „pivní sval“, čili chtějí zhubnout z břicha. Pro ženy jsou obvykle důvody, proč zhubnout, více specifičtější a je jen málo žen, které nezačnou při delším pohledu do zrcadla hledat nějaké to kilo navíc na stehnech, bocích, hýždích, ale i na bříšku a na jiných svalových partiích.

Důležité je se nejprve rozhodnout pro hubnutí a vědět, co to všechno obnáší. To, že se vidíte v zrcadle a chcete se líbit jiným, je však častokrát jen falešný důvod. Mnohdy, pokud si člověk představí, že má vyměnit dobře vypadající, ale kalorické jídlo, za misky plné zeleniny nebo dny plné cvičení, hned ho přejde po pár minutách chuť na hubnutí. Nejčastější důvody, proč vůbec lidé začnou hubnout, jsou obvykle:

 

  • Chtějí se líbit jiným, většinou opačnému pohlaví
  • Chtějí se líbit sobě a pochlubit se na sociálních sítích novými fotkami
  • Chtějí to dělat kvůli zdraví, protože věk jejich organismu je vyšší než věk v občanském a začínají se ozývat první nemoci
  • Mají pozitivní vzor ve svém okolí a vidí, že změna je možná

 

Vnější vs. vnitřní motivace hubnutí

Existují dva základní typy motivace a to vnější a vnitřní motivace. Vnější je například ta, pokud vidíme pozitivní vzor v někom jiném, případně pokud to děláme kvůli okolí nebo proto, že jsme náhle objevili zázračný návod na hubnutí. V podstatě vlastně chceme hubnout, ale hledali jsme právě vnější podnět. Problém však je, že taková motivace je obvykle jen krátkodobá.

Vnitřní motivace je mnohem silnější, protože člověk bez ohledu na to, zda vidí ve svém okolí nějaké vzory, případně zda cítí tlak okolí na změnu, se rozhodne pro tuto změnu. Tenhle typ motivace je dlouhodobější, ale potřebuje i správný důvod. Jím nemůže být například snaha zalíbit se jiným nebo snaha pochlubit se krátkodobě změnou hmotnosti, naopak, musí tam být dlouhodobé důvody, nejlépe takové, které jsou spojeny s dostatečnou informovaností ohledně zdravotního a psychologického přínosu pro zhubnutí na optimální hmotnost.

 

Dobrá motivace při hubnutí

Pozitivní motivace na hubnutí umí udělat mnohem víc než negativní. To platí zejména tehdy, pokud je člověk podporován i okolím a daří se mu postupně dosahovat svých cílů. V tomto případě je taková motivace velmi lehká, protože vidí výsledky. Horší je to však tehdy, pokud se mu nedaří na úvod tak, jak si představoval, případně tehdy, pokud byly důvody na úvod nesprávné, což vede nejčastěji k tomu, že hubnutí zanechá.

  • Mezi pozitivní motivace patří zejména důvody ohledně zlepšování zdraví a důvod, že se člověk chce líbit sám sobě
  • Důležité je mít i pozitivní vzory a podporu okolí, protože povzbuzování umí udělat s psychikou a vytrvalostí opravdu hodně
  • Kdo si nestanoví na začátek příliš ambiciózní cíle, ten může začít více vnímat i menší pokroky a to ho povzbudí dál

 

Nesprávné motivace na hubnutí

Měli jste v dětství problém, že se Vám okolí, spolužáci, rodina nebo i partneři posmívali kvůli nadměrné hmotnosti a váze? Cítili jste ty pohledy okolí, které byly ironické nebo povýšené? Pokud si chcete něco dokázat kvůli jiným a kvůli okolí, může to být na začátek jeden z důvodů, proč sice začnete cvičit, ale na druhou stranu je to i velmi často důvodem, proč nevydržíte.

  • Nesprávná motivace na hubnutí je, pokud to děláte kvůli uznání ze strany těch, jejichž podvědomě vlastně nechcete akceptovat jako přátele nebo blízkých lidí
  • Dáváte si také například příliš vysoké cíle, které je nereálné splnit v krátkém časovém horizontu av jistém momentě znamená první neúspěch hned otázky – proč nevím zhubnout, proč se mi to nedaří, proč to nedokážu a tyto otázky ještě více podrývají pevnou vůli
  • Pokud to děláte kvůli negativní motivaci, abyste necítili již například strach ze své hmotnosti ve společnosti, nastane akorát tak to, že se budete společnosti vyhýbat a spokojíte se se svou nadváhou v soukromí

 

Jak budovat a neztratit motivaci při hubnutí

Motivace hubnout by měla vycházet z objektivního stavu zhodnocení tak zdravotní, estetické jako i psychické stránky aktuálního stavu a možného stavu. Statistiky říkají, že lidé, kteří jsou spokojenější se svou hmotností a postavou, mají i větší sebevědomí, prožívají šťastnější život a zároveň mají i zdravější život, protože faktem je, že nadváha a obezita úzce souvisí se zdravotním stavem.

 

Existuje několik ověřených technik, jak může být motivace v hubnutí úspěšná a prospěšná i z dlouhodobého hlediska a to i tehdy, pokud je hubnutí náročné a je třeba opravdu radikálně a od základů změnit svou životosprávu, životní styl a celkové stravování a každodenní život. Zde jsou ty nejdůležitější a nejefektivnější:

  1. Představte si cílový stav – ať už z hlediska zdraví, vzhledu, pohody, prostě musíte vědět, jaký je Váš cíl a co se stane, když ho dosáhnete
  2. Mějte tento cíl neustále na očích nebo na paměti – ideálně se zkuste motivovat nějakou fotografií nebo něčím hmatatelným, co budete mít stále po ruce
  3. Zkuste začít hubnout spolu s někým – ve dvojici jde všechno hned lépe a můžete se navzájem s kamarádem nebo kamarádkou podržet a podpořit
  4. Nezapomeňte se odměnit – pokud dosáhnete pokrok nebo dílčí úspěch, zkuste si udělat něčím radost, například novým oblečením s menší velikostí
  5. Nemějte velké oči na úvod – musíte vědět, že hubnutí je dlouhodobý proces a nestanovujte si hned po měsíci cíl typu „zhubnout 5 kg za týden“
  6. I hubnutí je o učení – platí, že člověk se učí v podstatě celý život; takže neusněte na vavřínech a zjišťujte si i během hubnutí veškeré informace ohledně například zdravé životosprávy, nových technik cvičení a podobně

 

 

Porovnejte motivaci a výsledky

To, že správné důvody a motivace mají přímý vliv na úspěšnost výsledků, dokazují i následující dva grafy, které vycházejí z reality a míry úspěšnosti hubnutí. Ukazují, že pokud má člověk nesprávné důvody nebo jen slabou a vnější motivaci, nedosáhne takovou pravděpodobnost úspěchu, jako v případě, že jde o důvody a motivaci vycházející takříkajíc zevnitř.

První graf ukazuje, jaké je zastoupení lidí, kteří se rozhodnou pro některý z důvodů nebo pro ten který typ motivace. Lidé se nejčastěji rozhodují pro hubnutí, protože se chtějí líbit jiným, méně často pro zdravotní důvody:

 

jak se motivovať pri hubnutí

 

Druhý graf ukazuje úspěšnost, jak se podařilo dané skupině zhubnout. Jak vidíte, lidé, kteří to dělali kvůli zdravotním důvodům, měli vyšší úspěšnost než ti, které k tomu donutil tlak okolí nebo se chtěli líbit jiným:

motivace pri hubnutí

 

 


Jak se motivovat při hubnutí? Takto! 4.00/5 (80.00%) 1

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *