Hladovka a hubnutí

hladovka-dieta

Najradikálnější způsob redukce hmotnost představuje dobře známá hladovka. V mnoha kulturách a náboženstvích se považuje za jakýsi druh pokání, očisty organismu a duše.

Princip hladovky spočívá v absolutním odepření si stravy na několik dnů, týdnů anebo dokonce (při větším sebetrýznění) měsíců. Kompletní hladovka si vysloužila pojmenování – nulová dieta. Tělu se zamezí, až anuluje příjem energie z potravy, proto se hladina cukru v krvi radikálně sníží a organismus začne čerpat energii z už vytvořených zásob v těle. Co jsou ale tyto zásoby? Jedná se o energii získanou z glykogenu ve svalstvu a v játrech. Později svaly a tuky druhotně poskytnou glykózu. Tělo v určitém bodu zlomu přepne na stav ketózy.

 

240na400-1464251373.jpg

 

Z pohledu zastánců

Mnozí ze zastánců hladovky tvrdí, že naše tělo obsahuje toxiny, jedy a hleny ze zkonzumované potraviny. Vzhledem k přítomnosti těchto látek v nás prý probíhají procesy kvašení, hniloby apod. Očistná hladovka, jak je často nazývaná, slouží na zbavení se těchto látek a na nastolení rovnováhy a jakési sebedisciplíny.

„Umění hladovění, je úmění poznávání sebe sama“, s touto větou jdou mnozí hladovkáři do boje. Používají hladovku jako „směr spojení sebe sama“, kdy se tělo dostáná do stavu pokoje. Setkáváme se i s takovými názory, že energie, která je spotřebovaná na proces trávení potravy se začne využívat na něco jiného. Vyčistěné a očistěné tělo odpočívá a imunitní systém pracuje 2x tak intenzivně. Tělo si hladovkou dělá „pořádek“.

Zda je tato teorie správná a opravdu funguje můžeme jen polemizovat. Razantnější hladovkáři, kteří ji mají spojenou s vírou tvrdí, že by se měl člověk řídit podle novu a úplňku. Jedenáctý den po úplňku a novu označujeme jako tzv. den Ekadaši (termín pocházející z joginského postu). Tato komunita věří, že když člověk drží hladovku během dne Ekadaši, tělo se pročistí hladovkou silněji.

 

hladovka-dieta

 

Částečné hladovění

Existuje více typů hladovky. Začátečníci si obvykle vybírají částečné hladovění (undereating), které je méně extrémní. Pauzy mezi jídlami se prodlužují na 5-6 hodin, přičemž se minimalizuje příjem jídla a především velikost porcí. Částečné hladovění probíhá během 2-3 dnů v měsíci.

Do podskupiny částečného hladovění řadíme také intermittent fasting. Rozdělujeme časové úseky dne na období, kdy je povolené konzumovat potravu a kdy není. Existuje několik kontrétních forem intermitten fasting: Leangains (16 hodin hladovky, 8 hodin jezení. Leangains se může měnit na 20 hodin hladovky a 4 hodiny jídla, 19/5 a 18/6, dle vlastního uvážení), dále Dieta 5:2 (znamená 5 dnů klasického stravování a 2 libovolné dny střídmé až hladovkové konzumace). Neměli bychom zapomenout také na třetí alternativu Alternate-day fasting, kdy nastává střídání hladovkového a klasického dne.

Všeobecně by se mělo při hladovkách dodržovat postupné přidávání určitých pokrmů. Začínáme vždy (hlavně listovou) zeleninou s kvalitními tuky v podobě olivového, konopného anebo rybího oleje. Následně pokračujeme s bílkovinami a celý proces zakončíme v menším množství sacharidy.

 

Nulová hladovka

Úplné hladovění považujeme za náročnější na psychiku a ogranismus. Pijete jen vodu, případně zeleninové a ovocné šťávy. Nejčastěji využíváme mrkev, cibuli, okurky, kapustu, špenát, celer apod. Tato směs nemusí vždy chutnat lahodně, proto se na dochucování používá šťáva z ovoce, např. jablek, citronů či pomerančů. Hladovkáři mají oblíbenou také javorovou limonádu.

Vylučováním toxinů ze střev se dostáváme k dalšímu tématu, souvisejícím s jejich nutným očištěním. V opačném případě by totiž mohlo dojít k otravě organismu. Na tyto účely se nasazuje klystýr, který slouží právě k očištění tlustého i tenkého střeva.

 

Výsledky hladovky

Hladovkou se dá dosáhnout vytoužené hmotnosti. Jedná otázka ovšem stále zůstává viset nad našimi hlavami. Dokážeme si ji udržet? V případě této extrémní zátěže se nedá mluvit o jednoznačném ani částečném úspěchu. Výrazné kilové úbytky nesouvisí s odstraněním tukem, ale s odbouráváním svalové hmoty. Nedostatek energie znamená pro tělo poslední možnost a to sáhnout po bílkovinách ve svalech.

Metabolismus zpomalený hladovkou si přednostně vytváří tukové zásoby z každého jídla, které skončí ve vašem žaludku. Nejedná se tedy o redučkní dietu, která by v těle mobilizovala vlastní zásoby energie, ale o proces šetření energie a likvidaci samotného organismu.

Kromě opětovného a zrychleného nárůstu hmotnosti můžete svému organismu způsobit trvalé poškození zdraví. Játra během hladovění transformuje tuky na ketolátky, tvoří glukózu z bílkovin a vyrovnává se s překyselením krve z ketolákte a absencí minerálů (draslík, sodík a vápník). Ledviny odstraňují vzniklé produkty rozpadu tělesných bílkovin, přičemž jiné orgány trpí nedostatkem energie. Absence draslíku má vliv také na činnost srdce, když je srdeční sval drážděný vyšší hladinou mastných kyselin.
Pokud tělu nedodáváte vitamíny a minerály prostřednictvím výživových doplňků, může to mít negativní vliv i na menstruační cyklus žen. Dalšími vedlejšími účinky hladovky je vypadávání vlastů, ztráta pružnosti pokožky, lámavost nehtů, nepříjemných zápach z úst doprovázený bílým povlakem na jazyku.

 

480x300.jpg

 


Hladovka a hubnutí 5.00/5 (100.00%) 4

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *