Dukanova dieta

jabka

Princip Dukanové diety spočívá v omezeném příjmu sacharidů, dodáním potravin bohatých na bílkoviny. Hlavní zásadou Dukanové diety je přesné časové střídání bílkovin s přesnou kombinací bílkovinové potravy se zeleninou. Ze začátku dodržujeme bílkovinové dny, později se bílkovinové dny střídají s bílkovino-zeleninovými dny. Po dosažení vytoužené hmotnosti přidáváme také jídla z našeho každodenního jídelníčku, přičemž uplatňujeme pravidlo jednoho bílkovinového dne za týden.

Dukanova dieta se skládá ze 4 fází, které mění naše stravovací návyky. Dukanova dieta se mnohokrát považuje za celoživotní, ale mnozí ji považují za náročnou, proto je lidí, kteří zásady Dukanové diety dokázali uplatňovat, velmi málo. Dukanova dieta patří mezi nízkokalorické/nízkosacharidové diety s přesnou definicí stravování.

 

 

Jaké jsou fáze Dukanovy diety?

„Útočná“ fáze

První fáze je věnovaná úpravám stravovacích návyků. Doba této fáze záleží na očekávaném výsledku celého Dukanova programu. Za předpokladu, že budete Dukanovu dietu „užívat“ dva – tří dny, je předpokládaný úbytek hmotnosti asi 5 kg. Přibližně čtyři dny stačí na redukci 5 – 15 kg.

Útočná fáze se prodlužuje v závislosti na vaší vysněné cílové hmotnosti. Zpravidla se s každými 5ti kilogramy zvýší počet dní o dva (20 kg = 6 dnů atd.). První fáze je pravděpodobně nejtěžší, protože je nutné dodržovat striktně určené pravidla. Pokud se řídíte pravidly, počáteční kila půjdou dolů rychle. Doporučuje se nepřekračovat deseti denní hranici.

Během této fáze konzumujete výhradně bílkoviny. Maso (telecí, hovězí, krůtí, šunka, drůbeží, ryby – losos, treska, štika) nesmažíte, grilujete anebo pečete, případně povaříte ve vodě. Můžete sníst max. 4 vajíčka týdně, sojový sýr, nízkotučných jogurt, tofu a jediné povolené ovoce Goji.

Pijeme minimálně 2 litry denně a připravené máme také zásoby vitamínů, protože je vaše tělo unavené z nedostatku komplexních vitamínů, minerálů a vláknin. Kvůli nízké energetické hladině sahá tělo po rezervách. Mnozí si vzpomínají na ovesné otruby (nepříliš jemně namleté), zachytávající tuky a cukry, které zasytí.

Příklad jídelníčku v 1. fázi: Na snídaní si můžete dát nízkotučných tvaroh anebo jogurt, otrubové koláče, šunku, omeletu z vajíček, tuňák anebo salát. Na oběd si můžete vybrat z kuřecích prs, mořských plodů, lososa a jiných ryb či masa s nízkokalorickou omáčkou. Večeře by měla být lehčího charakteru, sestávající se z: otrub, makrely, filé, vajíček na tvrdo apod.

 

jabka

 

„Střídavá“ fáze

Druhá fáze představuje o něco příjemnější pokračování Dukanové diety. Samotný název fáze vám naznačuje, že se střídá bílkovinová podfáze a bílkovinovo-zeleninová fáze, přičemž se fáze navzájem střídají každý druhý den. Tělo se stále nachází v tzv. úsporném režimu, protože nepřijímáte sacharidy a také se zmenšil příděl tuků.

Eliminováním přísunu tuků vale přicházíme také o rozpustné vitamíny a omega kyseliny, přidaná zelenina místami způsobuje těžkosti při vykonávání potřeby. Bílkovinovo-zeleninová fáze umožňuje kombinovat bílkovinové potraviny z 1. fáze se zeleninou (špenáte, rajčata, papriky, brokolice, cibule, ředkvička, salát, houby a všechny další druhy zeleniny, kromě mrkve a červené řepy). Z ovoce si můžete dovolit pojídat sušené ovoce Goju a rebarboru. Doba střídavé fáze záleží jen na vámi požadované hmotnosti.

 

„Konsolidační“ fáze

Třetí fáze se odvíjí od množství zhubnutých kilogramů. Každý zhubnutý 1 kilogram znamená 10 dnů v konsolidační fázi (20 kg = 200 dnů apod.). Funguje především jako prevence před jo jo efektem, který by se projevil okamžitě po ukončení 2. fáze, návratem k předcházejícímu životnímu stylu a stravování. Do jídelníčku přidáváme jeden kus ovoce (kromě hroznů, banánů a oříšků), dále 2 krajíce celozrnného chleba a tvrdý sýr (ementál, gouda, tomme – ne měkké sýry jako Camembert), konzumujeme také jídla s obsahem škrobu (např. čočka, kus kus, rýže, brambory, ideálně těstoviny apod.).

Menu v konsolidační fázi není také monotonní, protože si můžeme 2x týdně dopřát 1 jídlo dle našich chutí. Jediné stabilní pravidlo je to, abyste měli alespoň 1 den v týdnu čistě bílkovinový den. Později můžete po ukončení Dukanovy diety zkusit dělenou stravu, které představuje vhodnou alternativu pro udržení si nové hmotnosti.

 

„Stabilizační“ fáze

Poslední fáze představuje také tzv. celoživotní fázi, protože konzumujeme všechno 6 dnů v týdnu. Jeden bílkovinový den zůstává v našich životech stále, jako vzpomínka na Dukanovu dietu.

Nezapomeňte k Dukanově dietě přidat také zdravý životní styl v podobě pravidelného cvičení (alespoň 30 min), pití tekutin (2 litry denně). Dukanova dieta povoluje něco přes 100 potravin. Potraviny se dají libovolně kombinovat, takže si v podstatě můžete sestavit jídelníček, sestávající se z 4-5 porcí denně, úplně sami.

 

Co na Dukanovu dietu říkají uživatelé?

Dukanova dieta představuje jednu z těch účinnějších diet, které dokáží „zázraky“. Lidé se silnou vůlí a motivací jsou schopni vydržet tuto, dalo by se říct, nekonečnou dietu, téměř pořád. Hubnutí začíná už v první fázi. Zatímco neustále přijímáme výlučně bílkovinové produky, dochází k úbytku hmotnosti. Ale tvrzení, že za 10 dnů zhubnete 20 kg, jsou více než jen přemrštěné a zavádějící.

Dieta v první fázi nahrazuje deficit vláknin a vitamínů různými přípravky, aby se předešlo komplikovanějším zdravotním problémům. Časem se může objevit zácpa, vypadávání vlasů anebo alergie. Nadměrný příjem bílkovin nedokážou mnozí strávit, takže na to játra reagují po svém.

Dukanova dieta podmiňuje také vznik tzv. metabolického syndromu. Je známý také jako „syndrom velkého břicha“, který podmiňuje chronické ochoření (cukrovka, hypertenze, kardiovaskulární problémy apod.). Dukanovou dietou dochází také ke zvýšení krevního tlaku, protože dieta obsahuje namísto 1 500 mg až 6 000 mg soli. Nedostatek sacharidů v těle způsobuje nadměrnou únavu, nervozitu a v některých případech i deprese. Odborníci doporučují poradit se ještě před uživáním Dukanovy diety s lékařem.

 

Chcete jídelníček ke stažení? Napište nám cez kontakt

 

 

 


Dukanova dieta 4.00/5 (80.00%) 3

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *