Atkinsonova dieta

bravcove-maso

Robert Atkinson, podle kterého je tato dieta pojmenovaná, napsal dietetickou knihu Revoluční dieta, které popisuje návody na redukci hmotnosti bez zbytečného přepočítávání kalorií. Přesto se ovšem zdá, že si musíme posvítit hlavně na karbohydráty. Atkinsonova dieta spočívá v nalezení vyváženého poměru konzumací sacharidů, bílkovin a tuků. I přes toto tvrzení je tato dieta primárně založená na tzv. sacharidové dietě, tzn. na drastickém omezení příjmu sacharidů, především bílého rafinovaného cukru a bílé mouky. Sníženým příjmem sacharidů zamezíte jejich ukládání do tuků a podporu spalování přijatých a uložených tuků. Tělo totiž primárně spaluje jako zdroj energie nejdříve sacharidy, až pak zásoby tuku.

Záměrem této diety je tedy čerpání energie z našich tukových zásob. Tzv. ketogenní princip diety má svoje zastoupení i v Atkinsonově dietě, která těží z postupné konzumace tučných potravin, masa a živočišných produktů, bílkovin a některých druhů zeleniny s vysokým obsahem vlákniny. Ketóza vyvolává v lidech menší pocit hladu. Kromě povolených potravin se ale omezuje konzumace ovoce a zeleniny, takže je nutné užívání dodatečných vitamínových náhrad. Postupným procházením jednotlivými fázemi se dostáváme k nastolení zdravějšího životního stylu ve všech oblastech našeho života. Specifický výběr povolených potravin vymezuje hranice toho, co si můžeme dovolit sníst. Pravidelné a přiměrené množství porcí, pitný režim a pohyb jsou základní principy redukce hmotnosti a i v tomto případě mají svoje zastoupení.

 

240na400-1464251373.jpg

 

Fáze Atkinsonovy diety

Jak jsme už zmínili, existuje několik fází, při kterých se nejprve striktně zamezí příjem sacharidů, přičemž se s nimi později, díky postupnému zvyšování denního přijmu přirozených sacharidů, opět střetáváme.

 

První fáze

Během první fáze se radikálně z jídelníčku vyřadí skoro všechny sacharidy. Energie ze sacharidů bude tvořit jen 10% část z původních 65 %. Pokrmy s vysokým obsahem proteinů (maso, ryby, vajíčka, sýry, přírodní tuky) jsou objemově velké, ale energeticky slabší.

Z jídelníčku zmizí ovoce, sladkosti, obiloviny, těstoviny a dokonce i ořechy, vyhýbáme se sojovým produktům, bílému pečivu a samozřejmě i na cukry bohatý alkohol. První fáze trvá přibližně 2 týdny, které se nazývají také jako indukce, tedy vyvolání. Maximální příjem karbohydrátů se počítá přibližně na 20 gramů. Během prvních dvou týdnů nastane největší redukce hmotnosti, údajně vám může váha ukazovat až – 7 kg.

 

bravcove-maso

 

Druhá fáze

Fáze hubnutí a spalování tuku, během kterého ztrácíte váhu trochu pomaleji. Vzhledem k tomu, že se pokoušíte dosáhnout na vaši vysněnou váhu se časově rozpětí druhé fáze stává individuální. Každý týden navyšujeme množství sacharidů o 5 gramů.

V jídelníčku jsou odteď vítané i suroviny bohaté na vlákninu – oříšky, semínka, listový salát apod. Aktinson pro druhou fázi vytvořil příčky potravin, které uživatel diety přidává do své stravy. Jídelní lístek si proto musíte dopředu patřičně svědomitě naplánovat a promyslet dopředu.

 

Třetí fáze

„Před-údržba“, i tak můžeme označit třetí fázi, ve které setrváme přibližně měsíc. Tělo je vícemně zesynchronizované s novými stravovacími návyky, které bychom měli poté dodržovat. Nutností se stává určení potřebné dávky karbohydrátů, aby jste se vyhli přibírání a nadbytečnému, chorobnému hubnutí. Sacharidy v podobě ovoce, obilnin a škrobových druhů zeleniny se opět dostávají do našeho jídelníčku, ale po zastavení úbytku váhy je potřebné zase ubrat z příjmu sacharidů. Takovýmto způsobem tělo připravujeme na postupné přijímání sacharidové stravy.

 

Čtvrtá fáze

Ve skutečnosti se čtvrtá fáze nedá vysloveně nazvat „fáze“, protože se jedná o trvalé zachování stravovacích návyků a změnu celoživotního způsobu stravování se. Tučná jídla s minimálním obsahem sacharidů (masové výrobky, ryby, tučné sýry, smetana, máslo atd.) můžeme konzumovat, protože z nutričního hlediska v těchto potravinách nenajdeme závažné množství sacharidů.

 

Povolené vs nepovolené potraviny

Zdravé zdroje tuků jsou prvořadým cílem. Některé potraviny můžete jíst bez omezení. Z masa například: všechny druhy masa, šunka, steaky, s výjimkou klobás, uzenin, z ryb si můžete pochutnat na tuňákovi, taktéž můžete jíst lososa, pstruha, sardinky a jiné ryby, stejně jako mořské plody. Vajíčka konzumujeme bez omezení v jakékoliv formě, od volského oka až po omelety. Pro milovníky sýrů je Atkinsonova dieta jako stvořená, protože povoluje všechny druhy sýrů z krabského anebo kozího mléka, také švýcarský sýr, mozzarellu, Lučinu a tvrdé sýry. Při smažení používáme sádlo a vyhýbáme se rostlinným tukům, jako jsou slunečnicové, řepkové či dýňové oleje. Naopak Atkins doporučuje sáhnout po rybím, olivovém, kokosovém či avokádovém oleji anebo másle.

 

Recepty v jídelníčku

Denně máme k dispozici 5 jídel, jejichž porce jsou menší než bychom čekali. Na snídani obvykle konzumujeme proteinové tyčinky, párky, vajíčka v různé formě, plátky slaniny, losos anebo sýr, občas nějaký celozrnný chleba a až poslední 7. den zeleninu. Na oběd si můžete vybrat z masa s nivou s cherry rajčátky a salátovými listy, kuřete, slaniny anebo kuřecí polívky. V jídelníčku najdeme i burger, sýr a lososový salát.

Večeře jsou plné masa, hlavně kuřecích prs, steaků, hovězího masa a tuňáků. Mezi pokrmy najdeme také salát s přílohami a další zeleninu. Někdo by se mohl těšit i na dezerty, které obsahují sacharidy v přesně určených dávkách – čokoláda, jogurt, arašídové máslo a olivy.

 

Je Atkinsova dieta účinná anebo zdraví škodlivá?

Hubnutí s Atkinsonovou dietou je ze začátku poměrně rychlé a lehké, ale nedoporučuje se dodržovat ji dlouhodobě, protože není příliš zdravá. Velká konzumace masa a vajec vede ke zvýšenému cholesterolu a absence některých potravin způsobuje nedostatek vitamínů, vlákniny, antioxidantů a minerálů. Dostavuje se tak zácpa kvůli nesprávnému trávení, také nevolnost a bolesti hlavy, kvůli sníženému příjmu sacharidů, které jsou dočasné anebo přetrvávají.

Po dietě se i příjem malého množství tuků nejprve projeví zavodněním organismu a tedy nárůstem váhy. Nedochází tak ani k jojo efektu, ale k přibýrání ztracené vody. Atkinsonova dieta tak vytváří začarovaný kruh, podle mnohých odborníků zvyšuje rizikov kardiovaskulárních onemocnění, negativně ovlivňuje regulaci a uvolňování inzulínu a zatěžuje srdce a ledviny. Můžete tak s čistým svědomím říct, že tuto dietu považujeme za částečně účinnou a zároveň zdraví škodlivou.

 

Názory jsou početné a odlišné

Z krátkodobého hlediska je třeba uznat, že Atkinsonova dieta je účinným řešením toho, jak se zbavit nadbytečných kilogramů. Oblíbenou je hlavně díky rychlému úbytku a nižším nárokům na odříkání si některých potravin. Přesto není koncipovaná v souladu s doporučením zdravé a pestré výživy, protože zanechává podstupujícím diety nalomené zdraví. Nemůžete se proto divit, že se názory na ni liší od jedné uživatelky k druhé.

 

480x300.jpg

 

 


Atkinsonova dieta 4.33/5 (86.67%) 3

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *